ÄÄNISTUDIO

Studioni erinomaisen huolella harkittu akustinen kokonaisuus on pedanttisen hienosäädön tulosta ja olen lopputulokseen todella tyytyväinen. Varsinkin etuheijasteiden hallintaan ja tilan sointiin olen panostanut totuttua enemmän.

Masterointitilani koostuu kahdesta osasta: Tarkimmasta lähikenttäkuuntelusta, jossa olen koskaan työskennellyt ja jonka taajuusvaste kattaa uskollisen tasaisesti koko ihmisen kuuloalueen (ja vähän eläintenkin). Toisaalta valmiiksi masteroitua tahi miksattua lopputulosta voi halutessaan säätää vielä sohvalla köllien, kotikuuntelumaisempaan hyvälaatuiseen hifiin pohjaten.

Tässä referenssissä paljastuu vielä loistavasti se, miten musiikki välittyy myös keskivertokuuntelijan laitteistossa. Ja onhan esim. loppuhäivytyksiä ja albumikokonaisuuden biisivälejä mukavampi hioa rennosti lötkötellen.

LAITTEISTO

Täydellistä tekemisen varmuutta ei saavuteta ilman luotettavia työkaluja. Masteroinnissa tärkeimpinä ovat akustisesti neutraali tila sekä sen mukaan valittu, huippuunsa viritetty kuuntelu. Tällä kombinaatiolla saavutettu resoluutio paljastaa armotta äänitteen heikkoudet sekä vahvuudet ja ohjaavat oikeisiin ratkaisuihin, mitä korjausliikkeisiin tulee.


Hyvin usein työnäni onkin kaivella resonansseja ja hioa miksauksen taajuusbalanssia johon ovat mahdollisesti vaikuttaneet rajoitteelliset työskentelyolosuhteet tai laitteet, kuten mikseristä tai ylipäätään puutteellisesti akustoidusta huoneesta johtuvat ensiheijastukset ja muut kompromissit kuuntelussa.


Studioni kuuntelu pohjaa suomalaisiin Amphion One18 kaiuttimiin, jotka on suunniteltu nimenomaan tätä käyttöä silmälläpitäen. Kaiuttimia ryydittää Amphionin omat, ko. kaiuttimille optimoidut D­-luokan vahvistimet ja kaapeloinnit. Alimmat taajuudet tilassani toistaa toisen suomalaisen valmistajan, Genelecin ­subwooferjärjestelmä. Muina referensseinä toimivat mm. erinäinen kasa huippukuulokkeita, sekä KEF:in paremman pään hifikaiuttimet.


Itse prosessoinnin hoidan DAW:in sisällä. Vuosien perehtyminen digitaalitekniikan mahdollisuuksiin plug-inien alkuajoilta asti ovat tuoneet tuntuman mitä niillä pystytään saavuttamaan. Plugarimaailma antaa vihdoin tasapäisen vastuksen analogiselle raudalle, and then some!


Enään ei ole välttämätöntä haalia typerryttävän kallista ja ajan kanssa epäluotettavaksi muuttuvaa analogirautaa. Ja mikä parasta, kaikki säädöt tallentuvat automaattisesti, joten projekteihin voi palata takaisin vuosienkin päästä.


Ja jos jotain työkalua ei ole vielä olemassa, voin rakentaa sellaisen itse!


Tietysti tämänkin teknologian kanssa pitää tietää mitä tekee ja mitä hakee. Tekniikka kehittyy mieletöntä vauhtia. Silmät ja etenkin korvat on pidettävä jatkuvasti auki ja välttää samalla vauhtisokeutta.